Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 28 februari 2009

Jag är också envis!

Av J P - 28 februari 2009 11:24

Dagens EFIT*-bilder finns HÄR


Häromdagen ville lilla fröken inte alls gå in men det ville jag. Jag tror jag jagade henne runt här inne på gården 18 varv innan jag fick tag i den lilla usligen och bar hem henne. Inte direkt en metod jag skulle rekomenderat andra men ibland tar envisheten över förnuftet. Heidi är av naturen en riktigt följsam och fin liten flicka, men gården är hennes lekplats och hon bryr sig inte över huvud taget om jag rusar iväg eller går in och lämnar henne helt allena. Inte för att hon brydde sig så mycket över att bli haffad i språnget heller med det är ju en annan femma. Ingen vek sak där inte!


Efter denna incident har vi jobbat än mer på kontakt och inkallning för så där går ju inte att hålla på. Jäkla tokfasoner (och då syftar jag inte på valpen utan på mig själv)! Träningen har givit strålande resultat på så kort tid och nu är matte bäst och vi tittar hellre på henne än springer fram till kreti och pleti som råkar ha vägarna förbi eller grannar som kommer ut för att blossa på gården. Vi följer också snällt med även när det är dags att gå in!


Vi har även redan nu börjat med "vänta ut och ignorera"-träning då jag ser (eller snarare hör) tendens till förväntanspip. Är det verkligen en malle och inte en schäfer jag har fått? Nåväl, jag är som sagt en enveten jäkel jag med så det ska vi nog få bukt med! Liten valp har i alla fall lärt sig att slappna av och somna på rygg i mattes knä och inte sprattla mer än nödvändigt vid kloklippning. Vidare så kan vi numera slappna av vid instängning i bur och sitta fint utanför dörren i väntan på tasstork (Göteborg är en lepöl). Att inte i bita i handuken har man dock inte lärt sig utan matte fuskar och stoppar in en seg frolic i bitsk valpkäft under tiden.


Minimallen håller på att förvandlas till en minikopia av sin far. Samma grova nacke, samma korta, grova och kompakta kropp, samma svans och samma typ av päls. Till och med öronen är likadana. Blir hon likadan mentalt så har vi en rolig men intensiv framtid att se fram emot. Vi får väl se vem som är envisast i längden!


Pappa Åskar:

Bilden är stulen från Kroka!


 *EFIT - ett foto i timmen.  
 
Ingen bild

Lina

28 februari 2009 21:54

Duktig matte. :-) Vad tror du om att träffas i morgon om jag kan sno åt mig Johans bil ett tag?

Kramelikram

 
Ingen bild

lollo

1 mars 2009 15:23

Jag vågar inte gissa på vem av er som är envisas, det känns som ganska lika ;)

 
Sanna

Sanna

2 mars 2009 15:53

Va härlig lilla Heidi verkar:-) Träffade brorsan (Herman) igår, där var åxå självförtroendet på topp kan man säga;-)

http://www.rohult.se

 
Hannah

Hannah

2 mars 2009 20:23

Bedårande söt den lilla mallefian :-)

http://www.ebbabrun.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards