Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg under juni 2009

Av J P - 29 juni 2009 22:30

Loja dagar vid vatten med mycket fika, sol och bad. Sämre kan man ju ha det!

Jag får nog ta tillbaks det där om att Heidi är värmekänslig förresten. I går tränade vi nämligen sök...


Jag åkte så jag var där en timme innan träningen och rutan låg nära en sjö. Heidi sprang och lekte, simmade och härjade runt. Strax därefter kom Britt med sina två labradorer,Vilse och valpen Sambo. Ännu mer lek, bad och stoj. När det väl var dags för sök så fick Heidi köra sist men vi var bara fyra så det blev inte så lång vila. Varmt som tusan var det i skogen men Heidi var inte det minsta slö. Hon börjar dessutom förstå vad det går ut på, börjar fokusera och springer glatt ut till figuranterna. Sex skick med popup blev det (har jag för mig) och då var det jag som tyckte att det räckte för den här gången för Heidi ville gärna jobba mer. Efter träningen gick vi alla ner till sjön och fikade medan hundarna busade runt och badade och jag kan väl säga så här, Heidi var den som höll igång mest och längst *skratt* Hon tar visst aldrig slut den! Tur att hon har en sådan fin av-knapp när det inte är läge för aktiviteter *pust*


Bilder från i dag!






Av J P - 27 juni 2009 10:19

I går var en härlig dag på stranden med Karin med flock, färsk ananas och badglada (och pilska) hundar. Se bilder här. I dag blir det Vallda Sandö med husse, picknick och tossiga vovvar för nu börjar sannerligen Kuba bli sitt vanliga jag igen.


För övrigt har jag sedan ett antal veckor en jäkla smärta i nacken som utgår från en punkt, en liten knöl på en kota, och rädslan börjar så smått krypa över mig för första gången. Det är bara en inflammation...visst?

Av J P - 25 juni 2009 12:08

Jag måste säga att det är himla skoj när man har duktiga fotografer i träningsgrupperna som skickar in bilder, jag behöver ju inte direkt anstränga mig själv *fniss*. Heidi pryder nu hela baksidan på Belgaren, i färg dessutom! Den här gången är det en av Karins fina vinterbilder på Heidi när hon var en liten plutt med chinchillapäls :-)


Risk för lite divalater här ja *skratt*


Heidi är jättekänslig för värme så det blir inte mycket träning för hennes del nu. Hon har även kommit in i en period då hon är rastlösare än vanligt, mer spring i benen, mer knäck i öronen, svårare att slappna av och lite mer gnöl. Precis som mina tidigare hundar i 6-månadersåldern. Så vi tar det lite piano de här varmaste dagarna, passivitetstränar och softar vid vatten i stället. Kuba har däremot börjat vakna till liv. Hon ser ut att dia valpar men har börjat röra sig mer och leker med Heidi igen, lite gladare och piggare helt enkelt. Härligt att se!


Av J P - 24 juni 2009 15:43

Vi brukar åka ner till nya varvet, parkera där och sedan gå till Tångudden. På nya varvet finns fantastiska möjligheter att miljöträna valpar om man är intresserad av räddningssök eller annan typ av tjänst. Extrema gallertrappor (smala och branta), fläktar som brötar ordentigt och allehanda saker att klättra upp på, i, under och över. Alltifrån släp, ekor, presenningar, brädhögar, skyttehål i marken, skramliga kärror osv bara för att nämna några saker. Heidi får prova på allt och och är en modig liten tös som klättrar runt på allt glatt och villigt. Annars händer här inte mycket för tillfället. Vi är mest ute och njuter av sol och hav.


Nya varvet och Tångudden

Upp för gallertrappan...men vad mager Kuba ser ut på bilden, det är hon ju absolut inte!?


...åsså ner igen!


Heidi simmar med svanarna.


 Jag slöar i solen


 Älskade mule!


Hemma i soffan softar vi också!


Synd att bilder och färger bli så sunkiga i den här bloggen *morr*


Av J P - 22 juni 2009 16:24

I dag damp den något försenade Klubbtidningen (GMBK, Bulletinen) ner i brevlådan och på förstasidan var det en jättefin bild av Heidi Ho från valpkursen :-)


I går var det dags för sök och det var ett synnerligen oregelbundet väder. Sol, värme, blåst, spöregn, åska och så uppehåll och massor av knott. Ja jisses...och det är väl ungefär det jag har att säga om Heidis insats också. Vilken arbetslust, hon är helt galen! Vojne vojne! När jag ställer upp henne inför popup från figuranten är det ursvårt att se om hon har sett poppen eller inte, hon har sådan vansinnigt drivkraft utåt att man blir lurad av hennes stretande och ryck och släpper henne...för att inse, när hon väl är ute, vimsar runt och till slut ger pip av frustration för att hon inte vet vad hon ska göra där ute, att hon inte alls såg poppen och får göra om. Nu var det bara tredje gången vi körde och jag tror att det kan bli ruskigt bra när hon väl förstår, redan från start, vad hon ska göra och kan fokusera. Hon vill så sablans mycket att hon lätt blir frustrerad och slår över lite när hon blir osäker på vad hennes uppgift är. Tydlighet är a och o för den här lilla damen. Då å andra sidan är hon kanon och tar heller inte slut i första taget, om hon nu någonsin gör det. I lydnaden är det likadant, jobba jobba jobba, bara jag är tydlig. Helt klart en liten arbetsmaskin. Pappa upp i dagen?


Kuba är fortfarande skendräktig och hennes juver är svullna som tusan. Hon vill fortfarande mest ligga inne och gona sig och följer motsträvigt med när vi ska gå ut. Husse tog med henne på joggintur i går och hon sprang surandes en bit efter hela vägen tills de började närma sig bilen igen, då sprang hon helt plötsligt före och hade bråttom hem. Knasfia!


En bild snodd från Karin (fler bilder från dagen finns i hennes blogg):

Heidi på språng i sökskogen. Vilken vit rumpa hon har *skratt*

Av J P - 15 juni 2009 21:41

Jag är sjuk igen, mår pest och har vansinnigt ont i kroppen. I dag har jag inte orkat mer än en liten tur till Botaniska och en sväng ner till havet så hundarna fick springa av sig och bada lite.


Många humlor blev det :-)


 







Av J P - 13 juni 2009 12:38

I går blev Heidi 6 månader. 50 cm i mankhöjd och 16,7 kg.


Här är ytterligare några bilder från kursen, dessa är tagna av Teslas husse Johan på avslutningsdagen.


Bra med duktiga fotografer på valpkursen som man kan sno bilder ifrån ;-)


Fin kontakt


Hälsaövning


Lite passivitet mellan övningarna


Kontakt och följa john-övningar. Siri susar förbi.

Läckert gällivarehäng jag har va!



Av J P - 12 juni 2009 18:16

Jaha, vad händer här då?


Husse har skaffat sig en egen fotoblogg. Den blev riktigt snygg och finns här.


Jag och Heidi har varit ute och spårat och så länge vinden ligger rätt går det kanonbra, och fort!! Men minsta lilla vinden vänder mot oss så vindar hon in slutet direkt så där måste jag vara jättenoga. Hon har i alla fall en fantastisk förmåga att använda näsan, plus ett rejält driv, och det ska bli oerhört kul att träna sök med henne. På söndag kör vi igång. Kubas tass läker fint men hon är fortfarande seg av skendräktigheten så vi väntar ett tag till.


Vi har tränat lite passivitet, bland annat på Blå stjärnan. Heidi har kommit in i en period då hon har fått lite mer myror i brallan. I bland kan hon pipa lite men över lag är hon jätteduktig på att lägga sig ner och ta det piano.


I går var det kursavslutning på valpkursen och avslut är alltid tråkigt. Men vi är ett gäng från valp- och unghundskursen som ska fortsätta att träna tävlingslydnad ihop en gång i veckan och även hyra in en instruktör. Det ska bli jättekul och en spark i röven som jag kan behöva ibland :-)


Kuba är jätteputt för att det regnar ute och vill bara vara hemma och kura. Hon är så himla pimpinett den tösen *skratt*  En annan sak är att hon avskyr cigarettrök och när vår kompis till granne röker så tittar Kuba inte ens åt hennes håll utan går bara förbi trots att grannen lockar. Röker hon inte så är Kuba jättegosig. Hon har bestämda åsikter den hunden :-)


Här är några bilder från valpkursen som Siris husse Harald har tagit:

Mycket lek som ni ser :-)





Ovido - Quiz & Flashcards