Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg under november 2008

Av J P - 23 november 2008 20:12

Den här veckan har Loke varit hemma eller hur man nu ska uttrycka det. Pappa har varit på semsester till Danmark men var väldigt osäker på om han skulle åka. För tänk om han inte skulle få tillbaks Loke igen! De två alltså, jag undrar vem som är mest kär i vem. Jag lovade dock pappa att Loke skulle få följa med tillbaks till Dalsland och ligga i sin älskade trädgård igen och tralla runt i Kroppefjäll. Så, Loke kom hit i onsdags. Kuba blev själaglad och försökte få igång honom till lek men Loke som numera börjar bli gubbe är väl inte riktigt så leksugen längre. Och jösses, jag tror pappa får dra ner på godsakerna lite, och det var också villkoret för att Loke skulle få följa med tillbaks i dag.  Att göda en hund är bara djurplågeri och gynnar inte någon. Så nu ska Loke få gå på diet för det var allt några kilo för mycket på den jycken!


Vilket väder vi har haft ett par dagar. Kallt, klart och strålande sol! Då är det härligt att komma ut i sökskogen. Loke fick följa med och valla rutan och Kuba fick förstås köra sök. Det gick väl hyfsat. Hon fick till några ok framslag, tog sina rullar fint och jag skickade henne ett par gånger utan pop vilket fungerade bra. Sen fick hon helt plötsligt tilt och vågade sig inte riktigt fram till Jenny utan stannade en bit ifrån och skällde på henne. Knepiga hund, sådana där saker kan hon få för sig ibland, nerverna knasar till sig. Jag fick följa med ut en bit och då gick det bra och resten av skicken fungerade som de skulle. Hon går inte rakt så det får vi jobba lite på och även framslagen kräver en del arbete.


När det är kallt uta så sätter man ju på sig väldigt mycket kläder för att inte frysa rumpan av sig när man ligger ute och figgar i rutan. Vilket leder till att man håller på att rinna bort när man kör sin egna hund. Det blir ju lite springande och när jag kom tillbaks till bilen kände jag att innersta lagret (ja jag hade tre tröjor på mig :-) var alldeles svettigt. Nej tänkte jag, jag kommer frysa som attans när jag blir kall och tröjan är blöt. Skogsparkeringen var folktom så jag hivade av mig alla tröjor och stod vid bilen i bara BH:n för att byta. Tror ni inte det kommer en bil precis just då och parkerar just där. Sju minusgrader och där står jag halvnaken *skratt* Dessutom lyckades jag hälla ut en hel kopp med varm choklad i min ryggsäck. Det ni!
Av J P - 20 november 2008 15:06

Jag fick så himla fina bilder av Karin från sökträningen i söndags så dessa måste jag bara få dela med mig av. Grustaget är verkligen en jätterolig "ruta".










Av J P - 14 november 2008 12:42

November månad är en trist och mörk månad och blogglusten har flytt sin kos, därför kommer jag ta en liten paus i skrivandet. Det är ju inte någon stor massa som läser den här bloggen så det blir inte något större hål i cyberrymden som tur är :-)


Livet kommer gå sin gilla gång här hemma med hundträning, plugg osv.

På återseende!



Av J P - 9 november 2008 17:51

Sista veckan har varit rätt tuff med två arbeten som skulle redovisas både skriftligt och muntligt och på det terminens saftigaste tenta...tack och lov även terminens sista! Lite lydnad har det blivit i alla fall. Kuba är ju en riktig humörshund så ibland går det jättebra och hon vill massor, ibland vill hon inte alls. Ridgeback i ett nötskal!


I dag har vi tränat sök. Trots ösregn så gick Kuba jättebra. Hon var så glad och så pigg! Jag provade två skick utan pop-up och det gick fin-fint. Hon har en liten förmåga att välja väg men annars var hon jätteduktig och het som tusan. Som vanligt (när hon är som hon ska bör väl tilläggas) full fart ut och full fart in med rullen och glad och tossig hos figuranterna.


Jag har tränar ju med ett gäng väldigt duktiga bruksmänniskor så det vankas uppflyttningskaka var och varannan gång, jag hoppas jag också kan sälla mig till skaran längre fram och bjuda tillbaks!


Grattis till:

Git med Xantha som blev SBCH idag

Elin med Nixa som både håvat in ytterligare ett cert och fixat sm-poäng i elitlydnaden.

Karin med Carmen som tog sitt LP i går.


Det var som sagt väldigt vått så jag var jättekall och blöt när jag åkte hem, trots regnkläder. Tog en sväng förbi Huveröds på hemvägen för att köpa hundmat och kände mig som en dränkt katt när jag klev in i affären. Det är konstigt att det alltid slinker med något extra när man är där. Det är farligt med hundaffärer :-)

Ovido - Quiz & Flashcards