Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 27 april 2009

Besviken är bara förnamnet!

Av J P - 27 april 2009 10:39

Jag var uppe hos min pappa i helgen där min 8-åriga hane Loke bor. Jag är så arg, ledsen och besviken att det inte går att beskriva i ord.

Sist jag träffade Loke hade han gått upp över 5 kilo och var en aning tjock. Med tanke på att han har c-höfter är det extra viktigt att han hålls i normalhull och pappade lovade att banta honom. Nu när jag kom upp fick jag en chock, han har gått upp ytterligare ca 10 kilo!! Han var så fet att handlederna har börjat ge vika, de orkar inte hålla upp kroppen. Ena leden hade dessutom börjat peka utåt av tyngden och där visade han smärta. All muskelatur är borta, han hade svårt att resa sig och konditionen ska vi inte prata. Lägg där till en öroninflamation så förstår ni hur hunden mår.

Jag åkte i väg och köpte dietfoder och gav pappa en lista på vad han måste göra, och det akut. Förutom att bl a ta hunden till veterinären så ska han ner till under 40 kilo. Hans normalvikt ligger på 38-39 kilo och då är han i fint hull, smärt men absolut inte mager. Pappa gick fullständigt i taket när han kom till denna punkt på listan och vrålade att hundstackarn minsann inte skulle bli ett magert jävla skrälle som jag (jag är långt i från mager). Då insåg jag att den hunden kommer aldrig skötas på rätt sätt och jag bestämde mig för att i stället ta med honom hem så han får komma till ett riktigt djursjukhus, bantas ner, få muskler och bra kondition. Men se det gick inte. Med gemensamma krafter höll han och hans fru Loke i halsbandet samtidigt som de slängde ut mig och låste dörren. Genom fönstret vrålades det än mer och när jag talade om för fanskapet till farsa att Loke kommer han få avliva snart om han inte gör som jag säger, ja då gick han i alla fall med på att ta ner honom till "runt" 40 kilo.

Jag är väldigt orolig för min hund. Jag kommer åka upp dit med jämna mellanrum och se hur Loke ser ut. Blir det inte bra kommer jag ta hem honom i alla fall, om det så ska ske med polishjälp.


Pappa skrek att huvudsaken är att hunden mår bra mentalt. Hur blind och sinnessjuk kan en människa egentligen bli? Var har förnuftet tagit vägen och när byttes klokskapen ut mot rent dårskap? 


Loke som han såg ut i hullet innan han flyttade till pappa:

 
 
Marie med hundarna

Marie med hundarna

27 april 2009 19:24

Det är synd att de ska behöva gå så långt, men tyvärr människan förmänsklar djuren och då leder det till så här. men stå på dig det är bra! är ju ändå din hund

http://blogtown.se/blog.php?id=chessochixa

 
Karin

Karin

27 april 2009 21:02

Men herregud!! :O Stackars Loke!

http://drakera.se

 
Ingen bild

escodobe

28 april 2009 06:07

Nämen, gud vilken besvärlig situation. Jag hoppas att veterinären kanske har mer inflytande, en del människor har svårt att ta order från sina barn - oavsett hur gamla och kloka barnen är.

 
Sara

Sara

28 april 2009 10:47

Usch, jag förstår att du är förbannad! Det skulle jag också vara i dina kläder. Hoppas verkligen att det ordnar sig, och blir bra för Loke! Du kanske kan pröva att samla på dig "pappersbevis! på att en hund med de problemen måste hålla en viss vikt för att må bra och kroppen ska fungera? Som sagt var, hoppas det ordnar sig för er!

http://djurens.wordpress.com

 
Ingen bild

lollo

28 april 2009 20:20

stackare, det är hemskt att se och svårt när de som har djuren inte själva ser/förstår eller ens vill :-( Kram

 
Asta

Asta

29 april 2009 18:11

Livat värre läser jag! Hoppas han blir lika snygg som på bilden igen!

Här har nedräkningen börjat;-))

http://www.blogtown.se/blog.php?id=Asta65

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards