Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg den 4 april 2009

Av J P - 4 april 2009 21:49

Heidi har skadat ögat.

En stund efter förmiddagspromenaden så var ögat alldeles igenkletat och rann som tusan. Jag trodde först att hon hade skadat ögat på en pinne eller av misstag fått ett bett av Kuba. Men när jag kikade så visade det sig att inmojsat i hinnorna satt två korta, tjocka, vassa, svarta strån som stuckit sönder blinkhinnorna något. Hinnorna var illröda, svullna och såg alldeles mosiga ut. Med en ögonsalveindränkt tops kunde jag gräva ur stråna bland alls mojs och slem (även lite blod) och sedan skölja ur ögat. Jag tittade på hornhinnan med olika ljus men den såg helt oskadd ut. Som tur var så hade jag Terracortril ögondroppar hemma som hon sedan fick och jag beslutade mig för att avvakta och se hur det såg ut efter en stund. Några timmar senare så var hinnorna mindre röda och ögat rann betydligt mindre. Nu är det lite svullet under ögat men jag är ganska så säker på att det kommer läka fint med enbart ögonsalvan då inget nu ser ut att vara trasigt utan bara lätt skadat. Visar det sig blir sämre i morgon så blir det förstås veterinären i alla fall.

Hon är också svullen i munnen, tappar tänder och har även ryckt ur den trasiga hörntanden. Stackars liten, hon har nog lite ont för hon är ovanligt lugn i kväll.

Underbara, duktiga lilla Heidi satt alldeles stilla och lät mig utan gnöl gräva runt i ögat tills allt var klart. Vilken tjej va!

Ovido - Quiz & Flashcards