Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 13 juli 2008

Helgträning!

Av J P - 13 juli 2008 17:17

Spår i går och sök idag!


Vi åkte ut ett gäng till Delsjön och hoppades på vackert väder. Efter att spåren var lagda tog vi med oss hundarna på en promenad och när vi var längst bort öppnade himlen sig och åskan började dundra. Givetvis hade jag lämnat min regnjacka i bilen för det var ju strålande sol när vi gick ifrån parkeringen. Sedan visade det sig att regnjackan i vilket fall som helst har tjänat sitt syfte vid det här laget, impregneringen har slitits ur och jag har all anledning att shoppa ny :)

Kuba fick som bonus pussa på litet Edgarbarn och det tyckte hon var så mysigt så, hon älskar småvarelser av alla slag. Edgar är hundvan och tycktes mest tänka; jaha, ännu en!


Sarah lade ett ängsspår med näring till Kuba, ingen apport, en vinkel och en matskål som slut. Hon är fortfarande alldeles grön på spår, detta var andra spåret sedan hon var valp, så poletten har inte riktigt trillat ner. Ca 75% av spåret gick bra och hon använde nosen ordentligt, men i slutet vindade hon in slutet och då ville hon ju förstås gena dit. Hon är ju van vid att använda nosen högt i söket så jag ska lägga spår som verkligen får ner nosen ordentligt.


Söket gick bra, men hon är lite segare än normalt så här första veckan i löpet. De tre första skicken var lika snabba som vanligt (tokrusar) men på fjärde märkte vi att hon blev lite långsammare och på 5:e skicket galloperade hon ut i halvfart. Vi körde alla skicken med popup, hon sprang ut fint utan att snurra till det, tog rullen fint och lyckades få till ett fint framslag på ett ett skick. Det har vi inte övat på mycket och jag måste bli mycket mer aktiv där för att hon ska förstå vad som gäller. En av figgarna var lite mysko tyckte Kuba idag. Vafalls, en karl i sökrutan!? Det fick bli lite extra bus och fjäsk från hans sida och vid nästa skick var han betydligt skojigare. Hormonerna spökar visst lite!


Nu är liten stumpa väldigt trött och ligger ihopkurad som ens tor kanelbulle i soffan. Mitt hjärta!


Ett par äldre bilder på Kuba i full karriär:

 
 
Lina

Lina

13 juli 2008 18:43

Vilken härlig helg ni har haft! Jag är riktigt avundsjuk! Min helg blev inte alls som jag hade tänkt mig, men ibland får man väl prioritera sig själv antar jag :-) Även om hundträning är mycket roligare!

Kramelikram

http://midasoenya.wordpress.com

 
Malin, Daya & Bibi

Malin, Daya & Bibi

17 juli 2008 09:40

Hej Josefin
Är så mycket jag känner igen när jag läser om Kubas nycker vid träning ;-) Daya har provat liiiite sök men det är inget för henne. Lilla Bibi tror jag däremot kommer gilla det, mer energi och arbetslust hos henne (hoppas du är kvar i gänget på söndagarna till hösten)
Ha det gott så länge! /Malin o tjejerna

http://hidaya.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards