Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg den 5 juli 2008

Av J P - 5 juli 2008 17:11

Det blir nog lite kallt i dag tänkte jag som hade läst att det skulle regna i morgon. Packade ner en jacka och satte på mig långbyxor. Herre du milde, kallt kan man ju knappast kalla det för, inte ens jag som är en fryslort av stora mått! Gassande sol, varma kläder och en terräng som får det att svida i benen av mjölksyra, behöver jag säga att jag svettades något?

Vi träffades ett glatt gäng i Bergsjöskogen, inklusive en salig blandning av hundar. Eftersom Kuba inte har spårat sedan hon var liten valp så lade jag ett enkelt näringsspår på ca hundra meter, just bara för att få igång spårsuget lite. Hon är ju van vid sök och van vid att använda nosen på högre höjd än marknivå. Däremot lade jag ett riktigt mördarspår åt Karin och Alice och jag kunde efteråt inte bestämma mig vem jag tyckte mest synd om, Karin eller hunden smiley

Sedan var det så dags för Kuba och början var lite klurig innan hon förstod vad det handlade om. I mitten spårade hon på riktigt bra men i slutet trasslade linan sig och vi fick stanna upp. Då glömde hon bort vad hon höll på mig så jag fick hjälpa henne lite och hon fick hittat sin matskål. När jag släppte lös henne så fortsatte hon däremot spåra vidare jättefint där jag gått vidare och av spåret, trots att det inte fanns något godis där. Hmm, jag gissar att jag omedvetet styrde henne lite för mycket och därmed hämmade henne något. Bassning på mig! Det kanske inte helelr är så bra med näringsspår åt henne eftersom hon är så otroligt matfixerad, det blir lätt lite för mycket snurr då.

I morgon bär det iväg för att kika på bruksmästerskap för schäfrar, det ska bli riktigt roligt!

Ovido - Quiz & Flashcards