Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 11 juli 2008

Knashund!

Av J P - 11 juli 2008 17:19

Gaaah, vad det är frustrerande med en RR ibland!

Mina tidigare hundar har älskat att träna både bruks och lydnad. De har varit ytterst lättmotiverade och velat mer och mer. De har har varit glada i hågen och tränat för träningens skull och mest sett godis/leksak/kamp-belöningen som bonus och jag ett sätt att få upp fart etc. Kuba tycker det är superkul med bruksträningen, men i lydnaden får jag kämpa enormt för att motivera henne. Visst kan hon tycka det är jättekul ibland, och visst gör hon momenten fort när hon vill, och visst kan hon ha jättefin kontakt när hon tar upp den frivilligt på promenader för att få godis (och ibland på träningen) och visst kan hon be om mer när hon är i gasen, och visst är hon snabb i allt som en malle ibland. Men vad hon slocknar fort, och vilken humörshund hon är. Är hon på "fel" humör går det inte alls och jag vänder ut och in på mig själv för att få henne dit jag vill. Hon har heller ingen föremålsintresse så ni kan ju gissa att jag inte heller får något gratis när det gäller uppletandet *skratt* Komma ut på tävlings känns i dagsläget långt borta men vi kämpar på :-) Hon är så himla kul att träna med när hon är på rätt humör, synd att det tar slut så fort bara!

Vad lätt det kommer att bli när vi får en bruksras i huset igen. En RR är definitivt ingen ras om man vill komma långt men man lär sig mycket när det gäller motivering och att hitta nya vägar i träningen. Något jag kommer ha stor nytta av även i framtiden.

I dag har vi bara kört några inkallningar och ställande under gång, Kuba är seg i dag av löpet, som om hon har lite mensvärk ungefär. Det ser fint ut men en sak är lite lustig. När jag kallat in sitter Kuba och tittar på mig ett par sekunder med huvudet på sned innan hon far i väg som en raket. Knashund, hur får ja bort det?

 
 
Sarah

Sarah

12 juli 2008 18:44

Vad bra, då kan jag kommentera! :)

http://www.blogtown.se/blog.php?id=sayah

 
Helene

Helene

12 juli 2008 20:06

Ha ha, så väl jag känner igen rr-beteendet. Visst är de superlättlärda - när de vill! Men charmigare ras får man leta efter :-).
Ha det gott! /Helene (Lona på AoH), Raskva och Lorelei

http://www.raskva.se

 
Camilla H

Camilla H

12 juli 2008 21:38

Hejsan!

Har inte skrivit nåt i dina bloggar tidigare, fastän jag läst litegrann. Så nu ville jag säga hej.

Läser som nybliven RR-ägare med spänning (och lite bävan) om din Kuba :) Jag upplever redan lilla valpen som väldigt annorlunda mot mina tidigare hundar (bl a retriever och dobermann). Tur att de har så väldigt mycket charm, för jätteenkelt går inget!

Trevligt att du verkar vara ordentligt på G efter alla prövningar också. (Jag är själv en sjukling, så jag kan sympatisera väl)

Ha det bra!

http://www.kito.photoweb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards