Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 9 juli 2008

Klick!

Av J P - 9 juli 2008 17:18

Jag hade ju tänkt att ta det lite lugnt med lydnaden lite eftersom hon har börjat löpa och känts så okoncentrerad. Men, det blev ingenting med det. Vädret var allt annat än stabilt i förmiddags, regnet öste ner, och Kuba tycker sämre om regn än vad matte gör så då får vi hitta på något roligt inne kände jag. Plockade fram klicker, targetplatta, provisorisk apport i form av en bit bilvärmeslang (man tager vad man haver när man slarvat bort den riktiga) och ett gäng korvslantar.

Kuba tycker det är helt vansinnigt kul att springa och trampa på plattan och det är ett ypperligt sätt att få igång henne på. Motivationen blir på topp och jag kan bara älska klickern. Traditionell träning, hur positiv den än må vara (att säga nej till Kuba i lydnadsträningen är som att trycka på en offknapp), fungerar inte alltid så bra på henne. Dels är hon så förarvek och dels blir hon lätt uttråkad (ridgeback vet ni, det ska vara fart och fläkt, annars så får det vara, lydnad är kul...i 5 minuter) av den att det känns som den ibland snarare hämmar henne. Klickern däremot lyfter upp henne och hon blir motiverad på ett helt annat sätt när hon får tänka mer själv. Det är underbart att se hur roligt hon helt plötsligt tycker det är, hur hon anstänger sig och tar egna initiativ till mer träning. Hon lockar mig, i stället för tvärtom. Kanske inte som en brukshund som vill träna mer och mer och mer, men ändå smiley

Efter ha trampat platta en stund fortsatte vi med aportträning. Det fungerar ok, hon lyfter upp och håller bra även om det fortfarande är något flamsigt över det hela. Inkallning går inget vidare att träna i lägenhet men däremot ingångar. När hon tänker lite mer på vad hon gör ser de riktigt fint ut och positionen blir jättebra. Höger om ser bra ut men vänster om måste vi träna mycket mer på, hon hamnar lätt fel där för hon skuttar in med rumpan lite väl mycket. Vi avslutade med fjärr, om man nu kan kalla det så i ett vardagsrum *skratt* Sitt, ligg och stå, huller om buller. Snabbt och utan några problem, nu ska vi bara få in avståndet också.

Hela eftermiddagen och kvällen har bjudit på kalasväder, så det fick bli en härlig promenad runt Slottskogen utan träning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards