Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Sök och spår!

Av J P - 17 januari 2010 18:43

I går var det spårträff och vi träffades i Sisjön. Det skulle bli Heidis första snöspår så det var ju klart lite spännande att se hur det skulle gå. Det blev ett enkelt och rakt spår med en apport och ett kulslut på sisodär 175 meter. Inget avancerat alltså men vi har ju fått börjat om från början för inte så längesedan. Spåret korsade flertalet människo- och viltspår som lite extra krydda i alla fall. Hon tog spåret jättefint och var väldigt nogrann. Vid ett av de korsande spåret så vinklade hon av men följde det bara ett par meter, sedan vände hon tillbaks till det rätta igen. Lite tugg på apporten, det har hon inte gjort innan, men hon var väl lite extra laddad nu efter julpausen. Några meter efter apporten släppte hon helt plötsligt spåret, rusade bak till mig och sa tjing, men spårade sedan vidare direkt    Summerat så var hon väldigt duktig men drar som satan. Tempot är lite väl högt men hon håller sig i kärnan och tar apporterna fint!


I dag var det dags för sök och vi var fyra stycken denna söndag. Även detta var det första passet efter julledigheten och idag hade jag tänkt att lägga in skallmarkering i stället för rena hittaövningar. Jag skickade henne som vanligt och framme hos figuranten fick denna helt enkelt be henne skalla innan hon fick godis. Det gick faktiskt riktigt bra. Efter några skick så behövde de inte säga till henne längre utan hon skällde alldeles självmant när hon kom fram. Duktig flicka. Summerat så var hon riktigt duktig även idag men hujeda mig vad mycket...ja mycket helt enkelt! Med lite mer rutin så brukar hon bli lite mer balanserad, nu är det lite smått hysteriskt och hon klättrar på figuranterna i ren iver.


Efter några timmar pulsande i skog och snö får man faktiskt sitta i soffan och käka godis hela kvällen. Så det ska jag göra nu, så det så   

 
 
castello

castello

17 januari 2010 19:18

Hej! Kul att läsa om er spårträff. Jag och min sheltie har också varit på spårkurs idag. Det var härligt att se honom ta sig fram i snön och klara alla svårigheter.

Hälsningar Lena-Maria

http://castello.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

17 januari 2010 20:17

Hon artar sig suveränt bra tycker jag! Det är ju en belgare, man kan inte förvänta sig att balansen ska finnas där redan från början ;)

http://drakera.se

 
Lina

Lina

17 januari 2010 22:14

Du är ju så flitig så en annan får ont i magen över sin bristande hundträning! ;-)

Kramar i massor!

http://midasoenya.wordpress.com

 
Therese

Therese

19 januari 2010 20:57

Tack! Roligt att du gillar bilderna, Fara tycker själv att hon är snyggast i världen ;)

Låter som en väldigt trevlig träningshelg. Jag känner igen mig i det där att hundarna bara är mycket ;) Men de landar väl någon gång våra små.
Ha en härlig vecka!

http://www.hundbiten.net

 
Carro-The Lantismamma

Carro-The Lantismamma

21 januari 2010 22:29

Usch vad ledsen jag blir när jag löser om din sjukdom och alla prover hit och dit. Men samtidigt verkar du vara en sån levnadsglad och go tjej så det fixar la du;-) Det blev en Nikon D-90 idag. Tycker den var supergo att hålla i och jag trivdes med den med en gång! Nu skall jag köpa ett bra objektiv oxå. Fick visserligen med ett,men man vill ja något mer. Kram Carro

http://thelantismamma.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards