Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 15 november 2009

Spår, spår och sök!

Av J P - 15 november 2009 21:02

Jag har insett att näringsspår inte fungerar över huvud taget på Heidi. Hur jag än lägger upp det så blir det bara ett godisletande av det hela. Så, nu har jag börjat om från början för att lära henne att man följer fotspår och allt godis kommer från mig. Har därför de senaste dagarna lagt helt vanliga apellspår åt tösen med helt vanliga apporter. Första spåret gick väl lite sisodär men vi kom i alla fallt till första apporten. Det var ju lite mysko för någon sådan har hon aldrig råkat ur för, jag har bara haft näring och en leksak i slutet, men efter att ha visat henne att man plockar upp den, kommer till mig och byter mot kattmat så var det nemas problemas. Nästa apport lyckades vi med gemensamma krafter hitta och den plockade hon direkt och kom rusandes med. Tusan vad skönt med en hund man knappt behöver lära vissa saker! Det som sedan var lite klurigt att förstå för lilla rödräven var att man ska fortsätta, att spåret går vidare med fler apporter, men se det ville sig inte riktigt. Nåväl, dagen efter lade vi ett nytt och då jäklar, då gick det kalasbra (tack Lina för att du uppmärksammade mig på felet jag gör men inte tänker på *har en viss tendens att hjälpa till*). Spårade fint, plockade apporterna fint...tills det helt plötsligt kom en flatte med husse travandes i spåret. Efter det blev del lite snurrigt och slutet hittade hon inte alls. Men men, nu är vi på g!


I dag var det äntligen dags för sök och eftersom det regnade så valde jag att ta med Heidi och låta fryslorten Kuba vara hemme med husse. Heidi har jag ju bara testat några gånger i säket för att inse att hon behöver lite mer mognad för den grenen och sedan kört Kuba i stället. Och visst har hon mognat! Eftersom jag ännu inte lyckats få hundskrället att skälla så blev det bara popuppar och hittaövningar men nu såg man att det börjar falla på plats där inne i hjärnkontoret. Snabbt och fint ut till varje figurant utan flams, överslag och annat tjafs. Lite gnäll och ett skall på första skicet men sedan knäpptyst. Äntligen kan jag köra igång med henne!


Kuba den stackarn, hon har fått följa med ut på en joggingtur med husse. Hon tycker det är dötrist och husse fick springa och dra med henne. Det var först när de började närma sig hemmet igen som hon började springa lite fortare. Novemberväder är verkligen inte hennes grej Skrattande

 
 
Ingen bild

Kristina

16 november 2009 16:10

Härligt när man hittar rätt bland träningsmodellerna! Underbart med positivt besked! Kram

 
Lina

Lina

16 november 2009 17:35

Tack själv hörru! Det är skönt att ha någon att bolla funderingar med!

Härligt att höra att söket gick bra, men du...hon skällde ju faktiskt på första skicket! Visserligen inte där hon skulle M E N det finns hopp! :-D

Snart ses vi!

Kramar

http://midasoenya.wordpress.com

 
Carro/Lantismamman

Carro/Lantismamman

17 november 2009 20:06

Tusen tack för dina tröstande ord i min blogg! Sånt värmer så gott i hjärtat! Varm kram Carro

http://lantismamman.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards