Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 10 november 2009

Mycket om Heidi!

Av J P - 10 november 2009 13:32

Vi lever och det rullar på. Fortfarande inget besked på skelettrötgen men Kubas öra böjar i alla fall bli bättre tack vara svärmors droppar Glad Alltid något! Med Heidi så jobbar vi på de gamla vanliga sakerna:


  • Inte dra i kopplet.

Alla mina tidigare hundar har jag fått gå som änglar i kopplet, Men Heidis hjärnceller är inte alltid kompatibla. Fy för tusan vad hon är envis ibland, framåt framåt framåt!

  • Inte morra åt matte och husse.

Mig morrar hon inte åt längre, men däremot kan hon någon enstaka gång morra till när husse sätter sig hos henne i soffan, precis som hon gör mot Kuba när hon är trött och vill ligga ifred, men det orkar snart inte bry mig om längre. Han kan hantera henne hursom helst utan att hon säger något och det är det viktigaste.

  • Passivitetsträning och hantering

Trots att vi jobbat på detta varje dag sedan dag ett, så har vi fortfarande en liten, liten bit kvar innan hon kan slappna av till 100% när det gäller hantering. Massage går därför lite sisodär. Visst kan hon ligga lugnt och stilla och börja kippa med ögonlocken när hon läggs i knät, men det verkar bara vara ett spel för galleriet, på en halv sekund är hon uppe igen.

  • Människor

Hon är inte ett dugg intresserad av människor, men de få gånger hon hälsar på folk så vet hon inte alltid hur hon ska hantera det så ibland blir det lite klätter och gnäll.

  • Spår

Suck, dubbelsuck, jag har inte hittat den rätta metoden där...ännu!

  • Lydnad

Där har jag inget att klaga på, hon är duktig, lättlärd och tro det eller ej, riktigt stabil, balanserad och dessutom tyst.

  • Uppletande

Det kommer bli jättebra när hon bara lär sig att jobba på och inte ge upp efter första prylen.

  • Skydd

Definitivt hennes gren och hon har så mycket naturligt i sig. Med tanke på hur tempererad hon är i vardagen så kan man kanppt tro att det är samma hund när hon äntrar skyddsplan. I bland känns hon nästan loj där men med tydliga signaler och rätt driv så är hon superduktig och lättstyrd.


Fortfarande inget löp och fortfarande en liten plutt!


Hemma gör vi hemmagjord glögg i en spann med lock. Den står på en bänk i köket och pyser ut små puffar av juldoft. Det luktar så himla mumsigt och jag längtar till jul och all den goda maten. Även om man inte dricker glögg så är det bannemig värt att blanda en spann bara för den goda doftens skull Tungan ute

 
 
Ingen bild

Lina

10 november 2009 21:50

Dessa tonårshundar! Så mycket att träna på...phew.

Jag hoppas vi kan ses i helgen!

Stora Kramar!

 
Ingen bild

Carro med Kvasta

11 november 2009 14:17

Hoppas du får svar snart och att det är ett bra besked. :)
Det är ett skit att behöva vänta på olika svar.
Hoppas vi ses på nästa Krokaläger.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards