Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2008

Skotträning!

Av J P - 6 augusti 2008 18:47

Så, vad har hänt på sistone då!

Ja vi har varit och kikat på USM på GMBK. Tyvärr kom vi dit på lite fel tider och fick mest se freestyle och agility, men lite lydnad hann vi med i alla fall. Grattis till Elin & Nixa som vann spåret!


Tränat sök har vi också gjort och det gick riktigt bra. 6 skick och den här gången var det betydligt svalare och Kuba betydligt piggare. När hon är sitt vanliga pigga jag är det en sjuhelsickes fart på henne rent ut sagt :-) Vid sista skicket var hon dock lite trött och släppte rullen ganska snabbt. Det blev omskick och till slut gick det vägen. Annars såg det fint ut.


Vi har tränat skott på klubben några gånger. Första gången var det lite obehagligt de första tio minutrarna, sedan släppte hon det och i slutet av timmen som vi var där brydde hon sig inte alls.

Andra gången som var igår, ja då var det helt tyst första halvtimmen så vi gick omkring lite i området. Precis när vi är alldeles vid skyttebanorna (skytteföreningen ligger precis brevid klubben) så brände de av några skott och det tyckte hon var obehagligt. Inte så att hon rusar i väg i panik, darrar eller går med svansen indragen mellan benen, men hon blir påverkad, halvspringer iväg några meter och blir sänkt och den här gången höll det i sig så länge de sköt. Efteråt släpper hon det dock fort och har inga "bestånde rädslor".

Ny taktik idag! Förr var hon rädd för dammsugaren, och jag löste det så att hon fick leta godis runt den, av- och påslagen, och sedan fick hon godis så fort jag satte på den. Numera kommer hon rusande med viftande svans varje gång jag startar den. Provade samma sak i dag när de sköt lerduvor vid klubben och oj vad skoj det blev med skotten helt plötsligt. Bara matte tjoar lite och ger en godis varje gång det smäller så så är svansen på i topp och Kuba tycker det är hur latjo som helst.


Alltså det här med skotten är så himla tråkigt. Det är inte mycket hon blir berörd av annars. Dammsugaren är väl det enda hon har varit rädd för. Cyklar som kommer fort emot oss eller svichar förbi snabbt är lite läskiga, men det kan ju ha sin naturliga förklaring som jag har skrivit om innan. För övrigt är hon väldigt miljöstark och bryr sig inte om buller, skrammel eller annat konstigt. Jag var lite orolig under löpet då hon visade lite konstiga beteenden, men de försvann ju fort. Många gånger har jag hört att hon är en fantastiskt bra ridgeback, den bästa de sett, och självklart ska jag ta valpar på henne. Hon är så social, framåt, arbetsglad, förig osv osv. Hon är klart mycket bättre än genomsnittet på många sätt...och så har hon blivit skottberörd! Hon har inte varit det innan och jag förstår inte varför. Trist är det i vilket fall som helst!


Nåväl, att det inte blir valpar på henne är inte hela världen, hon kanske dessutom har ledfel. Men en hund som tycker nyår är värsta dagen på året vill jag inte gärna ha igen!

 
 
Ingen bild

Lina

6 augusti 2008 21:10

Äntligen! ;-)

Trist med Kuba, för precis som du säger så har hon ju Massor av trevliga egenskaper som man sällan ser hos en RR. Du får avvakta till efter MH:et och ta dig en rejäl funderar på hur du ska göra!

Kram Kram

Pst, glöm nu inte MSN!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards