Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg den 30 augusti 2009

SM

Av J P - 30 augusti 2009 19:45

Hela dagen har spenderats på bruks-SM tillsammans med Lina och våra två unga yrväder. Heidi var dålig i magen hela natten så efter bara ett par timmars sömn för både henne och mig bar det iväg. Vi fick stanna på vägen och det bara rann ur stackarn. Ingen mat och dålig mage var ju inte den bästa förutsättningen för en lång dag men hon var ändå pigg och glad när vi kom fram.


Det var ett helt gäng med Krokasmedare där och när vi stod vid resultattavlorna så vänder jag mig om och ser brorsan H'Echos matte med en stor mallehane som snosar på Heidi. Det tog några sekunder innan jag kopplade att det verkligen var brorsan. Han var så stor och Heidi är ju liten, snacka om skillnad! Sedan träffade vi även Hålger och han var ännu större. 13 kilo tyngre är Heidi!! Tyvärr missade vi både Hydra och Herman som hade varit där tidigare.


Både Heidi och Linas Elsa skötte sig alldeles utmärkt trots att de var i gasen och försökte busa hej villt med varandra. De sköter sig kanon när det gäller andra hundar, människor och stökig miljö. Men för första gången fick jag faktiskt se Heidi reagera kraftigt på något och det var något så simpelt som ett blått, luddigt mattgolv i ett av tälten!? Heidi ville inte alls gå in där, stretade emot som tusan och när jag drog med henne så försökte hon fly därifrån. Vi fick besöka tältet flera gånger innan hon släppte det helt och kände sig bekväm där. Mycket märkligt! Innehavaran berättade att det var många hundar som reagerade på golvet/mattorna men jag blev ytterst förvånad att hon reagerade så starkt då hon klättrar och går på det mesta utan problem. Kanske var hon så trött av allt att det blev lite för mycket just där och då?


Vi tittade på lydnaden och skyddet och gladdes åt medaljörerna på prisutdelningen. Ett stort grattis till Bengt och Mette som tog guld respektive silver i söket. Vilket radarpar va!


Nu är både jag och majonäsen supertrötta så det blir en ytterst lugn kväll.
Ovido - Quiz & Flashcards