Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg den 17 maj 2009

Av J P - 17 maj 2009 21:11

En kanonbra dag på klubben idag på vår valpspårdag. Hela gänget gick ut skogen och lade spår i skogsmark. Heidi skötte sig jättefint och undslapp sig bara några småpip (och gräsätning) under passivitet och gick faktiskt hyfsat i koppel och hade fin kontakt med mig trots alla hundar omkring. Själva spåret tog hon jättefint. Hon har ju bara testat spontanspår ett par gånger innan men idag blev det ett klockrent upptag och hon spårade superfint utan minsta lilla avvikelse fram till sin "lunch". Lunchen hetsåts dock och med hela magen full av gräs så blev det för mycket. Hon gick hickandes och ulkandes tillbaks till stigen och väl där spydde hon ut en boll stor som en mango av korv, kulor och gräs. Hua!


Efteråt (ja efter kaffe och genomgång) så tränade vi lite lydnad. Ingångar, kontakt, sitt/sitt kvar, ligg/ligg kvar, apportering och kryp. Ingångarna börjar se jättefina ut, kontakten likaså, sitt kvar är inga problem och även ligg kvar börjar arta sig fint. Apporten både håller hon fint och springer ut och hämtar och sätter sig framför mig med. Nu ska vi jobba på ett bra grepp även om jag petar eller drar i apporten. Krypet...ja, hon kryper ju ofta och gärna helt frivilligt så där har jag oerhört mycket gratis att jobba vidare med. Duktig är hon i alla fall min lilla tös!


Kuba fick i stället följa med mig och husse på en långpromenad i Majorna och runt och i Slottskogen. Jisses vad folk! Fint väder, söndag och på det lilla Göteborgsvarvet. Kuba är en sådan där hund som tycker det är roligare ju mer folk det är, gärna knökat, så hon tyckte det var prima liv. Extra kul är det när barn vill komma och hälsa, då myser hon lite extra! Dessutom finns det så himla mycket att sniffa på, och har man extra tur så får man smaka lite glass :-)

Ovido - Quiz & Flashcards