Ett riktigt hundgöra!

Alla inlägg den 10 maj 2009

Av J P - 10 maj 2009 14:41

I dag var det som vanligt sök och idag har vi börjat med lite valpövningar för Heidi. Vi provade med en flyende från stigen men det gick inte, då började gaphalsen skrika. Vi provade med en flyende en bit ut och det gick en aning bättre men även där tog hon till lite ljud, dessutom var det alldeles för lätt för henne. Så, ut med en figurant på lite längre djup och så en popup. Då gick det bra! På vindsidan fick hon figuranten i näsan redan innan jag hade hunnit att ställa upp henne så då var det bara att släppa och låta henne springa ut. Duktig flicka! Det hela känns lovande bara hon har vett att hålla tyst och att jag ser till att det inte blir för lätt för henne. Hon behöver få klura för att tycka saker är riktigt intressanta.


Positivt:

- Hon använder naturligt näsan mer än synen.

- Glad och positiv hos figuranterna

- Har inga problem med att gå ut utan mig

- Snabb som en vessla

- Hon tycker om utmaningar


Negativt:

- Hon har oerhört lätt för att slå över och börja skrika vid retningar så det får jag tänka på nu när vi kör igång.


Kuba fick i stället ett lydnadspass efter söket. Vi körde igenom klass ett utom hopp och apport. Det ser jättefint ut men vi måste arbeta med positionen, hon går gärna lite för långt fram. Nu har jag börjat belöna något bakåt och det verkar hjälpa. Hon är jättesnabb i alla moment men tröttnade fort. Hon har nyss slutat löpa så nu är tar hon slut lite fortare än vanligt. Inget traggel med andra ord utan vi satsar mer på glädje och fart nu.


Ful-Kuba


Fin-Kuba

 

Ovido - Quiz & Flashcards