Ett riktigt hundgöra!

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2008

Mer spår!

Av J P - 11 oktober 2008 20:34

Åh vad skönt det är att slippa plugga till en tenta och bara vara ledig! Visserligen tycker jag på något sätt om den där känslan av att pressa sig själv och se hur väl man kan lyckas på kort tid, men det suger både tid och energi.


I dag åkte jag och husse iväg med Kuba till Tagene för att spåra. Jag lade ett 350 meter långt ängsspår med två räta vinklar, två apporter och en korvslant var 5:e meter. Spåret fick ligga ca 45 minuter och under tiden tog vi en mjölksyrestinn promenad över skogen och bort till grustaget. Kuba kände att det var något skojsigt på g så hon var lycklig och studsade runt för en gång skull. När vi gick tillbaks rusade hon bort mot spårområdet, jag fick ropa på henne flera gånger och den annars tysta lilla tösen t o m pep av iver. På med sele och lina och iväg. Jag gick förbi spårstarten men Kuba hittade den själv och spårade iväg full fart. Hon var helt oroligt duktig och hade ett jättefint tempo och full koncentration. Näsan mitt i spårkärnan hela spåret, enda gången hon lyfta näsan var när hon tittade upp för att kika var hon var och när vi korsade en stig, men sen rakt ner och iväg igen. I vinklarna svängde hon lika tvärt som dessa var lagda men apporterna däremot var rätt onödiga, dessa klev hon bara över. Nu är ju Kubiken nybörjare i spår och apporterna har vi inte övat på sedan hon var valp så det är ju inte förvånande precis, det är helt och hållet mitt fel.


Summa sumarium; Kuba har fattat galoppen och tycker numera spår är skitskoj, spårar galant på äng men behöver hemmaträning med apporterna.


Vi i augusti i år:

Foto: www.lissie.se


I morgon blir det sök igen...äntligen!

 
 
Maria

Maria

11 oktober 2008 22:37

Härligt att spårandet funkar fint. Ser fram emot att vara publik när det blir spårprovsdebut. :)

http://lissie.se

 
Ingen bild

Lina

12 oktober 2008 00:32

Duktiga lilla Röd!!! Jag hänger på Maria den dagen det blir tävlingsdebut i spåret :-)

Kramar!

 
Malin, Daya & Bibi

Malin, Daya & Bibi

12 oktober 2008 23:07

Duktiga Kuba!! Vi kanske ska anmäla oss till appellen tillsammans ;-)

http://hidaya.se

 
Karin

Karin

12 oktober 2008 23:57

Gött! =)

http://drakera.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J P - 30 januari 2010 17:28

Det är synd att bilderna blir så suddiga när man lägger in dom i den här bloggen, dessutom har det blivit reklam på sidan. Stor reklam dessutom    Skitblogg, den som är så enkel och praktisk annars. Men reklam, framför allt blinkande reklam, avskyr j...

Av J P - 28 januari 2010 16:55

Usch vad träligt det är att vara sjuk, men nu börjar jag i alla fall bli bättre. En miniförkylning som tack och lov inte kröp allt för långt ned i halsen. Hemma roar vi oss med positionsträning, stegförflyttningar och apportering, ja sånt som funge...

Av J P - 27 januari 2010 11:48

Jag är sjuk, förkyld med feber, och har legat däckad i soffan sen i söndags. Förutom en obligatorisk datorlektion på skolan som jag var tvungen att genomlida i feberyran så har jag inte gjort någonting. Husse har fått jobba extra så vovvarna har bara...

Av J P - 24 januari 2010 20:49

Sök i dag med lilla rödräven och jag kan inte annat än att vara nöjd. Förra gången lade vi in skallmarkering och idag skällde hon riktigt fint. "Det blir nog en riktigt bra skallhund av henne" var kommentaren efteråt. Förutom att jag fick skicka om e...

Av J P - 22 januari 2010 20:00

Urk vad trött jag är. Halva den här terminen läser jag GIS, geografiskt informationssystem, och hela kursen är på engelska. Den detaljen hade jag visst missat    Jag är inte superbra på engelska så efter en vecka med föreläsningar och datorprogramlab...

Ovido - Quiz & Flashcards